فروشگاه

تعرفه‌‌ واردات دانه‌های روغنی به نفع تولید کنندگان خارجی است

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با انتقاد از اینکه منافع واردکنندگان مانع توجه کافی به تولید داخل می‌شود، گفت: تعرفه‌ها بیش از اینکه به نفع تولید داخل باشد به نفع تولید خارج است.

محمدرضا جهانسوز رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور در مورد وابستگی بیش از 90 درصدی، به واردات روغن گفت: علیرغم ظرفیت بالای کارخانه‌های روغن‌کشی و تصفیه روغن بخش اعظمی از روغن خام وارد می‌شود در حالی که می‌توان به جای آن دانه‌های روغنی  وارد کرد.

 

وی افزود: با واردات دانه‌های روغنی به کشور علاوه بر استفاده از ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی اشتغال‌زایی هم ایجاد می‌شود.

 

جهانسوز با اشاره به افزایش تولید کلزا در اواخر دهه 70 تا اواسط دهه 80  منجر به افزایش تولید شد، تصریح کرد: توجه به تولید کلزا در برهه‌ای از زمان نشان می‌دهد که تولید این محصول در مدت کوتاهی رشد داشته است.

 

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی می‌توان کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا را افزایش داد، گفت: اگر سیستم خرید سریع و تضمینی برای این محصولات وجود نداشته باشد از آنجا که این محصولات صنعتی است و خریداری جز صنایع ندارد کشاورزان از تولید دلسرد می‌شوند و در صورت نفروختن محصول در یک سال، سال بعد کشاورزان اقدام به کشت آن محصول نمی‌کنند.

 

جهانسوز با بیان اینکه کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا یک ضرورت ملی است، افزود: برای حمایت از تولید این محصول ملی حمایت از تولید داخل، خرید به موقع محصولات کشاورزی و حمایت ویژه لازم است.

 

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه متاسفانه منافع واردکنندگان مانع توجه کافی به تولید می‌شود، گفت: تعرفه‌ها بیش از اینکه به نفع تولید داخل باشد به نفع تولید خارج است.

 

وی با بیان اینکه دولت باید از تولید دانه‌های روغنی حمایت کند، افزود: باید بخشی از تعرفه واردات روغن صرف تحقیق، ترویج و آموزش تولید دانه‌های روغنی شود.

 

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه با واردات دانه‌های روغنی به جای روغن خام واردات به ضد واردات تبدیل می‌شود، گفت: پتانسیل تولید دانه‌های روغنی بالاتر از آنچه که در حال حاضر تولید می‌شود است که با اتکا به نیروی داخلی می‌توان در این زمینه به موفقیت‌هایی دست یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *