فروشگاه
روغن هیدروژنه

روغن جامد هیدروژنه نخورید

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: روغن‌های گیاهی که هیدروژنه می‌شوند می‌توانند به‌صورت مستقیم در افزایش بروز سرطان‌ها تأثیرگذار باشند، بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم که از روغن‌های جامد هیدروژنه استفاده نکنند.

«مژگان خطیبی» با بیان این مطلب افزود: اگرچه عمل هیدروژنه‌ بر روی روغن‌های حیوانی انجام نمی‌شود اما بروز بیماری‌های قلبی را بیشتر می‌کند، بنابراین باید در مصرف این روغن‌ها احتیاط کرد.

 

وی ادامه داد: عادت بد غذایی و یا نوع تهیه موادغذایی می‌تواند در بروزسرطان موثر باشد به‌عنوان مثال مصرف غذای پرچرب می‌تواند باعث افزایش ضخامت چربی‌ها در بدن و بروز چاقی شود و این چاقی می‌تواند عاملی در سرطان‌های پستان، پروستات و اختلالات کبدی باشد.

 

کارشناس تغذیه‌ی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مصرف مواد غذایی به هر شکلی می‌تواند تحریک‌کننده باشد مثلاً مصرف بیش از حد ادویه می‌تواند تأثیرگذار باشد.

 

خطیبی با بیان اینکه توصیه ما این است که مردم بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌هایی استفاده کنند که قابل پوست گرفتن باشند و خوب شسته شوند، ادامه داد: بهتر است سبزی‌ها با مایع ظرفشویی شسته نشوند بلکه با محلول‌های مورد تأیید وزارت بهداشت ضدعفونی و شسته شوند.

 

این کارشناس تغذیه گفت: مصرف نمک می‌تواند عامل ثانویه در بروز سرطان باشد به‌عنوان مثال مواد غذایی که نمک سود می‌شوند مانند غذاهای صنعتی می‌توانند در بروز سرطان‌ها تأثیرگذار باشند.

 

وی در خصوص تغذیه‌ی بیماران سرطانی گفت: بیمارانی که شیمی درمانی و یا رادیوتراپی می‌شوند معمولاً کم‌اشتها هستند و برخی علائم گوارشی مانند تهوع را دارند.

 

خطیبی گفت: برنامه‌ی غذایی که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود باید یک برنامه‌ غذایی مطبوع شامل غذاهای دلخواه بیمار باشد.

 

کارشناس تغذیه‌ی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: از طعم‌دهنده‌های غذایی مانند لیموترش، دارچین و یا برخی ادویه‌های غیرمضر که بیماران دوست دارند در غذای آنها می‌توان استفاده کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *